Oznake na kolovozu služe za
regulisanje saobraćaja na putevima, za vođenje učesnika u saobraćaju i za
pružanje odgovarajućih obavještenja korisnicima vozila i puteva.
- uzdužne oznake
- poprečne oznake
- ostale oznake na kolovozu.
Uzdužne oznake na kolovozu mogu biti:
• razdjelne
linije
• ivične
linije
• linije
upozorenja.
Razdjelna linija služi za razdvajanje dvosmjernih saobraćajnih površina prema smijerovima kretanja
Ivična linija:
a) obilježava
ivicu vozne površine kolovoza
b) izdvaja
kolovozne površine sa posebnom namjenom - trake za kretanje vozila javnog
prevoza putnika
Uzdužne linije
Uzdužne linije na kolovozu izvode se
kao pune, isprekidane, dvostruke i ivične linije.
• Puna uzdužna linija
može biti razdjelna i ivična. Obilježava zabranu prelaska vozila preko te linije ili zabranu kretanja
vozila po toj liniji.
Isprekidana uzdužna linija može biti:
a) isprekidana
razdjelna linija
b) kratka
isprekidana linija
v) široka
isprekidana linija
g) linija
upozorenja.
b) Kratka isprekidana linija služi:
• za
razdvajanje jednosmjernih kolovoznih površina na saobraćajne trake na
prilaznim kracima raskrsnice
• kao linija
vodilja u samoj raskrsnici
v) Široka isprekidana linija služi:
• kao ivična
linija za razdvajanje tokova u raskrsnici na putevima van naselja
• kao ivična
linija za izdvajanje niša za skretanje i izlivanje, odnosno ulivanje na
autoputevima i putevima rezervisanim za saobraćaj motornih vozila, odnosno
brzim putevima.
g) Linija upozorenja služi za
najavljivanje blizine pune razdjelne linije .
b) udvojena
isprekidana
v) udvojena
kombinovana.
a) Udvojena puna razdjelna linija obilježava
zabranu prelaska vozila preko tih linija ili zabranu kretanja vozila po tim linijama
i obavezno se izvodi na kolovozima sa dvosmjernim saobraćajem vozila:
• sa dvije i
više saobraćajnih traka za svaki smjer
• sa neparnim
brojem saobraćajnih traka ako se preticanje zabranjuje u oba smjera
• u tunelima i
prilazima tunelu u dužini od najmanje 200 m.
b) Udvojena isprekidana razdjelna
linija služi za obilježavanje saobraćajnih traka sa izmjenljivim
smjerom kretanja na kojima je saobraćaj regulisan uređajima za davanje
svjetlosnih saobraćajnih znakova
v) Udvojena kombinovana razdjelna
linija služi za razdvajanje saobraćajnih traka na mjestima gdje su
uslovi preglednosti takvi da dopuštaju preticanje samo u jednom smjeru kretanja.
Poprečne oznake na kolovozu
Poprečne oznake su:
1) linija
zaustavljanja
2) kosnici
3) graničnici
4) pješački
prelazi
5) prelazi
biciklističke staze preko kolovoza
Linija zaustavljanja
Linija zaustavljanja može biti puna
ili isprekidana, i to:
a) Puna linija zaustavljanja
obilježava mjesto na kojem vozač mora zaustaviti vozilo. Ispred linije
zaustavljanja može se na kolovozu ispisati riječ „STOP.
b) Isprekidana linija zaustavljanja
obilježava mjesto na kojem vozač mora zaustaviti vozilo ako je potrebno
propustiti vozila koja se kreću putem sa pravom prvenstva prolaza ili pješake
na obilježenom pješačkom prelazu. Ispred isprekidane linije zaustavljanja
može se iscrtati trougao upozorenja .
v) Umjesto isprekidane linije
zaustavljanja, mjesto na kojem vozač mora zaustaviti vozilo ako je potrebno da
propusti vozila koja se kreću putem sa pravom prvenstva prolaza ili pješake na
obilježenom pješačkom prelazu, može se obilježiti trouglovima vrhom okrenutim
prema vozilu .
Kosnici
Kosnici označavaju mjesto otvaranja
izlivne trake i zatvaranja ulivne trake na autoputu, brzom putu i putu rezervisanom
za saobraćaj motornih vozila .
Kosnik može da označi i mjesto
zatvaranja saobraćajne trake namijenjene vozilima javnog prevoza putnika.
Graničnik obilježava dio kolovoza gdje je potrebno odvojiti dio kolovoza na kojem je zabranjen saobraćaj (slika 38.)
Pješački prelaz
Pješački prelaz obilje-žava dio površine
kolovoza koji je namijenjen prelazu pješaka. Na kolovozu uz
pješački prelaz koji se nalazi u blizini škole mora stajati natpis »ŠKOLA«.
Prelaz biciklističke staze preko kolovoza
Prelaz biciklističke staze preko kolovoza je dio površine puta namijenjen isključivo za prelaz biciklista .
Prelaz biciklističke staze preko kolovoza je dio površine puta namijenjen isključivo za prelaz biciklista .
Strelice
Strelice na kolovozu služe za:
• obilježavanje
obaveznog smjera kretanja vozila ako su ucrtane na saobraćajnoj traci koja je
oivičena punom razdjelnom linijom
• obavještavanje
vozača o namjeni saobraćajnih traka - ako su ucrtane u traci koja je oivičena
isprekidanom razdjelnom linijom .
Strelicama se može označiti:
• Prestrojavanje na dva bliža
ukrštanja Prestrojavanje na dva bliža ukrštanja, odnosno spajanja
gdje se prestrojavanje mora obaviti prije
prvog ukrštanja, odnosno spajanja na
kome je zabranjeno skretanje u
označenim smjerovima.
Ovim strelicama obilježavaju se
mjesta gdje vozač mora da skrene i prestroji se u smjeru koji pokazuje
strelica.
Polja za usmjeravanje saobraćaja
Označavaju površinu na kojoj j e
zabranjen saobraćaj i nije dopušteno zaustavljanje i parkiranje vozila.
Polja za usmjeravanje saobraćaja mogu
biti iscrtana između dvije trake:
- sa suprotnim
smjerovima (A)
- sa istim
smjerovima (B)
Linija usmjeravanja označava mjesto
promjene slobodne površine kolovoza. Promjena slobodne površine kolovoza može
nastupiti ispred čvrstih prepreka koje se nalaze na putu ili na ivicama puta.
Linije usmjeravanja mogu biti:
• ispred
ostrva za prestrojavanje vozila javnog prevoza putnika (A)
• za
oblikovanje prepreka na ivici puta (B)
• za
označavanje promjene korisne površine kolovoza (C).
Natpisi na kolovozu daju
učesnicima u saobraćaju potrebna obavještenja, kao što su: riječi »STOP«,
»BUS«, »TAXI«, »ŠKOLA«, ali i nazivi mjesta, ograničenja brzine itd.
Obilježavanje mjesta za parkiranje vozila
Obilježavanje mjesta za
parkiranje vozila služi za označavanje prostora za parkiranje.
Elementi konstrukcije i opreme javnih
puteva i drugi predmeti mogu predstavljati prepreke bezbjednom kretanju vozila.
Da bi se učesnici u saobraćaju na vrijeme obavjestili o ovakvim preprekama
potrebno ih je na propisan način obilježiti.
Elementi konstrukcije i opreme javnih
puteva i drugi predmeti koji označavaju stalne prepreke u okviru mjera
saobraćajnog profila puta, obilježavaju se naizmjenično crveno-bijelim kosim
linija-ma (slika 58), a elementi slobodnog profila puta obilje-žavaju se
crno-bijelom oznakom.
Smjerokazni stubići služe za
označavanje ivice kolovoza.
Smjerokazni stubići moraju
posjedovati oznaku za vožnju u dnevnim uslovima vožnje i oznaku u noćnim
uslovima vožnje.
Oznaka za vožnju u dnevnim uslovima
je crne boje. Oznaka za vožnju u noćnim uslovima u smjeru vožnje sa desne
strane je crvene boje, a sa lijeve strane bijele boje.
Na kolovozu za jednosmjerni saobraćaj
retroreflektujuća oznaka je, sa obje strane, crvene boje.
Štapovi za snijeg u zimskim
uslovima označavaju ivicu kolovoza i pravac pružanja puta ili putnog objekta.
Štapovi za snijeg naizmjenično su obojeni crvenom i žutom bojom.
Znakovi za ručno regulisanje
saobraćaja su:
• Crvena
zastavica, koju radnik drži poprečno u odnosu na smjer vožnje znači zabranu
prolaska, a zelena zastavica slobodan prolazak.
• Okrugla
tabla koja na jednoj strani ima ucrtan znak „Zabrana saobraćaja u jednom
smjeru" okrenut prema dolazećem vozilu znači, zabranu prolaska, a na
drugoj strani okruglo zeleno polje sa bijelim rubom okrenuto prema dolazećem
vozilu, znači slobodan prolazak.
Branicima se na
prelazu puta preko željezničke pruge u nivou zatvara saobraćaj čitavom njegovom
širinom. Branici moraju biti označeni sa najmanje tri crvena retroreflektujuća
stakla od kojih jedno mora biti smješteno na sredini, a druga dva na krajevima
branika. Na branicima se stalno ili trepćuće crveno svjetlo
postavlja na sredini branika.
Polubranicima se na
prelazu puta preko željezničke pruge u nivou zatvara saobraćaj samo do polovine
širine puta. Polubranici moraju biti označeni sa najmanje tri crvena
retroreflektujuća stakla postavljena na odgovarajućim razmacima po čitavoj
dužini polubranika, od kojih jedno mora biti smješteno na samom kraju
polubranika. Na krajevima polubranika se postavlja trepćuće crveno svjetlo.
Saobraćajna ogledala
Saobraćajna ogledala namije-njena su
obezbjeđivanju pregled-nosti potrebne za bezbjedno uključivanje učesnika sa
sporednog puta na prioritetni (glavni) putni pravac.